Frederikshavn Kommune vælger økonomisk og æstetisk belægningsløsning til boligveje

DOB har udført overfladebelægning på ni boligveje, hvor nedgravning af fjernvarme havde skabt render i asfalten samt et af byens fortove der trængte til ny belægning. Frem for en uskøn og ujævn lappeløsning valgte Frederikshavn Kommune en heldækkende overfladebelægning, som både æstetisk og økonomisk giver rigtig god mening.

”På bare fire dage udførte DOB overfladebelægningen på ni boligveje og et fortov, og de fik ros af beboerne i området, der fejrede det afsluttede projekt med en pølsevogn i kvarteret. I kommunen er vi også meget tilfredse med overfladebelægningen. Ud over at være en god og fleksibel løsning sikrer den tynde belægning flotte boligveje, som også højner helhedsindtrykket af kvarteret,” fortæller Karsten Højmark, der er driftskoordinator i Frederikshavn Kommunes Center for Ejendomme, Park og Vej.

Det er første gang, at den nordjyske kommune har fået lavet overfladebelægning på boligveje. Løsningen blev valgt i tæt dialog med DOB’s erfarne fagfolk, efter at der var blevet nedgravet fjernvarmeledninger i kvarteret. Opgravningen af vejene havde skabt render, som med ny asfalt ovenpå kunne medføre flere udfordringer.

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse

En beskyttende ’regnjakke’

Én ting er det æstetiske i at have et patchwork af ny og gammel asfalt side om side, men fordi asfalterne arbejder forskelligt, er der også risiko for sætninger i vejen, ligesom der kan opstå revner i overfladen, hvor den nye og gamle asfalt overlapper. Revner gør vejen sårbar over for nedbrydning, fordi regnvand kan trænge ned i asfalten og give frostsprængninger i vintervejr.

Overfladebelægning består af et bindemiddel, hvori der bliver tromlet skærver. Belægningen kaldes også en ’regnjakke’, netop fordi den forhindrer vandet i at trænge ned i asfalten. Samtidig er der tale om et tyndt lag på ca. 1 cm – altså under halvt så tykt som et normalt asfaltlag. Det betyder, at man ikke behøver at hæve kantsten eller regulere riste og brønde. I sig selv giver det en konkret besparelse, ligesom en vej med overfladebelægning kræver mindre vedligehold og har en længere levetid.

God information til områdets beboere

På de ni boligveje i Frederikshavn blev overfladebelægningen udlagt i fuld vejbredde, så både den gamle og nye asfalt samt evt. revner ved renderne blev lukket. Samtidig er overfladen ensartet og flot – og den kan typisk holde 12-15 år. De første år vil strukturen være en smule ru, og børn kan eksempelvis have svært ved at løbe på rulleskøjter, ligesom der kan opstå overfladiske vridmærker fra biler, der kører ind og ud ad indkørsler. Derfor var information til boligejerne en vigtig del af processen for Karsten Højmark i Frederikshavn Kommune.

”For at opbygge forståelse informerede vi boligejerne på forhånd om vores valg af belægning, og hvilke fordele og begrænsninger der er ved en overfladebelægning. Det gjorde vi via formanden i grundejerforeningen, som håndterede dialogen med boligejerne, der både har rost slutresultatet og DOB’s medarbejdere,” afslutter driftskoordinatoren.

streamline-icon-phone-circle@48x48
Vil du vide mere om overfladebelægning?

Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål eller rådgive dig om den rette løsning til dit projekt.